Appcademy levert training, advies, adviesrapportage, begeleiding, cursus, opleiding aan ondernemingen die zelfklevende folies en -verfsystemen bieden. De workshops folieapplicatie techniek, carwraptechniek en schilderen met folie, leren je carwrapfolie, AveryDennison facadefolie, facadefilm, Sikkens DryFilm MP aanbrengen, appliceren, beplakken, kleven, coaten, foliëren op gevelelementen, meubilair, keukens, keukenkasten, deuren, wanden, vloeren, muren, plafonds, ramen, ruiten, gevels van RVS, staal, geanodiseerd aluminium, gemoffelde poedercoating, kunststof, glas, PVC, HPL plaatmateriaal, trespa, e.d. De trainingen marketingstrategie, verkooptechniek en projectaanpak en calculeren met folie leren je groeien in marktaandeel, handiger verkopen en problemen voorkomen bij de uitrol van projecten. Training voor de directeur, verkoper, folie applicateur, foliemonteur, signmaker, schilder, werkvoorbereider, calculator, planner, docent, leerkracht, e.d. Carwraps, boatwraps, buildingwraps, reclamecampagnes, worden door wagenparkbeheer, architecten, woningcorporaties, verenigingen van eigenaren, makelaars, vastgoedbeheer, woningcorporaties, retail organisaties graag uitbesteed bij professioneel getrainde bedrijven.

Carwrappen met infrarood of met de vertrouwde heatgun?

Carwrappen met infrarood of met de vertrouwde heatgun?

WRAPIT 2017 – auteurs: Dennis en Barbara de Haan –

Eén ding kunnen we wel stellen, carwrappers houden van warmte. Niet alleen tijdens vakantie op een tropisch eiland met een cocktail in hun hand, maar ook tijdens hun dagelijkse wrapwerk. Want extra warmte is onmisbaar om folie te kunnen vervormen en fixeren.

Als je met wrapfolie aan de slag gaat, heb je op zeker vier momenten extra warmte/hitte nodig:

  1. Basistemperatuur

    Als de omgevingstemperatuur laag en de ondergrond erg koud is, is het lastiger aanvangshechting van de lijmlaag te krijgen. En, hoe kouder de folie, des te sneller hij scheurt. Wat warmere folie is veel soepeler en fijner om mee te werken. Het is niet voor niks dat wordt geadviseerd de te wrappen auto én de folie een dag van te voren al binnen te zetten in een verwarmde ruimte.

  2. Folie vervormen

    Tijdens een carwrap moet een tweedimensionale lap folie over een driedimensionale ondergrond worden aangebracht. Dat houdt in dat de folie over bollingen en hollingen moet worden uitgerekt en ‘teruggekrompen’. Het basisprincipe is: warme folie rekt makkelijk uit, koude folie rekt bijna niet. Door met deze folieeigenschap te ‘spelen’, wrap je een ondergrond zonder kreukels en plooitjes.

  3. Fixeren van de folie

    Uitgerekte folie heeft de eigenschap terug te willen trekken naar zijn oude, niet uitgerekte vorm. De wetenschappelijke term hiervoor is ‘vormgeheugen’. Folie verliest zijn ‘vormgeheugen’ als je tussen de 90 en 120 graden Celsius naverwarmt (de temperatuur is afhankelijk van het type folie). Naverwarmen zorgt er dus voor dat folie niet terugkrimpt, niet recht gaat staan langs kleine randjes en niet uit profielen terugspringt.

  4. Demonteren van de folie

    Folie van de ondergrond verwijderen gebeurt over het algemeen ook met warmte. De kunst is de folie zoveel mogelijk in één stuk en zonder achterblijvende lijmresten los te trekken. Elk type folie, in combinatie met het soort ondergrond, heeft zijn eigen ideale verwijderingstemperatuur en -methode.

In de wrapwereld zie je heatguns, infrarood heaters, behangstomers, UV lampen, hete luchtkannonnen et cetera als verwarmingsbronnen. Wat werkt nu het best voor welke toepassing? Lees meer in het volledige artikel. Hierin wordt ook besproken hoe je folie “fixeert” en er wordt toegelicht wat de valkuilen zijn bij te snel naar de heatgun grijpen. Lees het volledige PDF hier!

2017-12-18T11:28:12+00:00