Old school carwrap

info over cursus Carwrap

Carwrappers die gewend zijn aan de moderne ‘vergevingsgezinde’ carwrapfolies, denken waarschijnlijk niet meer aan de “antieke” folies van weleer. Toch is het verrijkend meer te weten over beproefde methodes en uitontwikkelde montagetechnieken uit het ‘verleden’. Want wie van alle carwrap technieken op de hoogte is, kan tijd besparen en altijd de gewenste kwaliteit leveren.

De geschiedenis van folie op auto’s gaat overigens niet zo heel ver terug in de tijd. De eerste beletteringen in Nederland werden een jaar of veertig geleden uitgevoerd. Het ‘plakkersvak’ bestond indertijd vooral uit tekstblokken en logo’s monteren. Wrappen, auto’s volledig ‘inpakken’, ontstond pas in de jaren negentig van de vorige eeuw.

“Antieke” folies

Maar de folies die toen werden gebruikt, zijn niet te vergelijken met de carwrapfolies waarover we nu beschikken. Folie was minder gemakkelijk te verwerken. De lijmlagen waren lastig. Voor je het wist, ontstonden luchtbellen en kreukels die moeilijk te herstellen waren. Zonder degelijke rakeltechniek viel je onmiddellijk door de mand. Ja, en? Zou je denken. Dat was toen, nu hebben we fijne ‘vergevingsgezinde’ carwrapfolies, toch? Inderdaad. Het lijkt weinig uit te maken of je rakeltechnieken beheerst, ‘iedereen’ kan momenteel plakken. Een fout of kreukel is eenvoudig te herstellen als je de folie een beetje lostrekt en weer verwarmt. Luchtbellen werk je onzichtbaar weg, omdat folies zijn voorzien van ‘air release’.

Goede techniek

Ervaren chauffeurs hoor je soms zeggen dat je pas echt leert autorijden als je in verschillende auto’s hebt gereden. Je leert pas echt kijken en anticiperen als je hebt geoefend in een wagen met slecht zicht vanwege dode hoeken. Je krijgt pas echt gevoel voor techniek als je in een oude auto hebt gereden met een ouderwetse versnellingsbak, slechte wegligging en gare remmen. Dit principe gaat eigenlijk overal op, ook bij het carwrappen. Als je met lastige folies hebt gewerkt, krijg je meer materiaal gevoel.

Van de applicatietechnieken die toen zijn ontwikkeld, heb je ook nu nog profijt. Natuurlijk, een carwrapfolie ‘smeer’ je nu vrij eenvoudig over een auto. Maar bij bumpers en sterke glooiingen komen de principes van echte ‘old school’ applicatietechnieken goed van pas.

Een paar “Old School” carwrap technieken:

  • Hoe werk je spanningsplooien weg, zonder direct naar de föhn te grijpen? Als je deze rakeltechniek beheerst, gaat je dat heel wat tijd besparen tijdens een carwrap.
  • Op welk punt begin je het best met rakelen en welke ‘rakelroute’ ga je dan volgen? Met deze kennis voorkom je dubbel werk.
  • Als folie teveel wordt opgerekt, loop je het risico op loslaatklachten. Maar hoe voer je een carwrap uit zonder de folie op buitenspiegels en bumperranden al te veel uit te rekken?

New school

Door de ontwikkeling van steeds mooiere en gemakkelijker te verwerken carwrapfolies is een nieuwe groep carwrappers in de markt gedoken. Deze ‘new school’ carwrappers hebben vaak een andere benadering en aanpak. ‘Old school’ carwrappers hebben technieken ontwikkeld waarmee je – vrijwel – onzichtbaar om antennes, lampunits en handgrepen heen monteert. Veel nieuwe carwrappers geven er de voorkeur aan zoveel mogelijk accessoires te demonteren. Spiegels, handgrepen, raamrubbers, antenne, bumpers. Wat kan worden losgeschroefd of -geklikt, gaat eraf.

Afwegingen

Wat is nu verstandiger? Dat hangt ervan af. Hoe werk je mooi, kwalitatief én efficiënt af? Je kunt bijvoorbeeld de aansluiting van de dakantenne demonteren, waarna het dak eenvoudig is te plakken. Maar hoeveel tijd kost het demonteren en opnieuw monteren van hemeltje en aansluiting, zelfs al ben je een handige sleutelaar? Er bestaan ook handige trucjes om de folie fraai rond de antenne-aansluiting af te werken. Afwegingen die je maakt om accessoires wel of niet te demonteren, hangen onder andere af van het model van de auto. Sommige achterlichtunits heb je snel verwijderd. In dat geval loont het de moeite te demonteren. In andere gevallen is het wel heel prettig als je montagetechnieken beheerst waarmee je, zonder kreukels, hoekjes en randen rond de armaturen kunt afwerken.

Ondergrondkleur

Ook de ondergrondkleur van de auto speelt mee in deze afweging. Als de auto van geel naar zwart wordt gewrapt, zie je elke halve millimeter geel die er tussendoor piept. Een zwarte of donkergrijze ondergrond is optisch wat makkelijker te wrappen. Een flintertje zwart van de ondergrond valt weg in de schaduw

Conclusie

De conclusie is waarschijnlijk: blijf niet stilstaan, ga mee met de nieuwe ontwikkelingen. En, sta open voor beproefde methodes en uitontwikkelde montagetechnieken. Want als je van alle technieken op de hoogte bent:

  • Bespaar je tijd.
  • Kun je hoge kwaliteit leveren.
  • Blijf je voor op de concurrentie.

Profiteer van in tientallen jaren in de praktijk uit-ontwikkelde technieken. Tijdens deze trainingen worden diverse technieken uitgebreid behandeld.

info over cursus Carwrap