Vliegende start voor nieuw sign personeel!

Veel signbedrijven maken zich zorgen over de krappe arbeidsmarkt. Een kijkje op de vacatures sites geeft al een indruk naar de enorme vraag. Iedereen lijkt op zoek naar sign personeel; signmakers, medewerkers binnendienst, foliemonteurs, carwrappers, sales medewerkers…

En dan natuurlijk het liefst een enthousiaste, gemotiveerde medewerker, met oog voor detail én ervaring. Maar ja, vind maar is zo’n topper…

nieuw foliemontage personeel

Geschikt talent blijkt schaars

Veel bedrijven beseffen dat ze hun bedrijf aantrekkelijker moeten maken voor personeel. Want je wilt niet alleen nieuw sign personeel, je wilt ook graag je fijne werknemers behouden!

Een paar tips:

  1. Zorg voor een duidelijk DNA van je bedrijf (Zodat mensen er trots op zijn bij dit bedrijf te werken)
  2. Zorg voor een prettige werksfeer (vier successen, communiceer open, laat ruimte voor gezelligheid)
  3. Ontwerp een buddyprogramma om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers sociaal geïntegreerd worden.
  4. Erken, waardeer en beloon hard werken
  5. Verzamel feedback (en doe er wat mee)
  6. Biedt mogelijkheden door te groeien
  7. Zorg voor opleiding en training (70% van de medewerkers met een hoog verlooprisico is van mening dat ze hun organisatie moeten verlaten om hun carrière vooruit te helpen.)

(Bij de foto: Dit artikel verscheen in SIGN PLUS 7 – 2023)

Lekker afkijken bij de Groten en Slimmeriken

Het is altijd interessant te zien hoe succesvolle bedrijven hun personeel werven. Een paar voorbeelden:

Salesforce – Dit bedrijf ziet haar eigen werknemers als de beste recruiters. Ze maken het de werknemers aantrekkelijk hun vrienden uit te nodigen te komen solliciteren.

Picnic  – Deze online supermarkt maakt gebruik van storytelling en humor om te laten zien hoe leuk het is een bezorger te worden voor Picnic. Hiervoor hebben ze een speciale website en video gemaakt.

Google – Studenten kunnen stage lopen en krijgen de kans als volwaardig medewerker (Googler) mee te denken over het verbeteren van Google producten en diensten.

pas op voor overhaaste beslissingen

De meeste vacatures ontstaan op het moment dat er acuut behoefte is door bijvoorbeeld een groot project of het (tijdelijk) wegvallen van een vaste kracht. Beslissingen worden dan soms overhaast genomen, want Bram is weg en niemand kan zijn werk overnemen. De neiging is dan op zoek te gaan naar een kopie van Bram, zonder te kijken naar het grote plaatje. Het risico: een mismatch en hoge wervingskosten.

(tekst gaat verder onder de foto)

personeel

Bij de foto: Hoe maak je je bedrijf aantrekkelijk voor je werknemers: 1 tip: Zorg voor een gezellige werksfeer, vier de successen, communiceer open, laat ruimte voor gezelligheid.

Helicopterview

Om dat te voorkomen is eigenlijk een lange termijn visie nodig. Dit proces begint al ver voordat een vacature ontstaat. Welke toekomstontwikkelingen zijn er, welke taken, functies en teams moeten anders worden ingericht? En welke persoonlijkheden en vaardigheden zijn hiervoor vereist? Misschien kan er intern geschoven en opgeleid worden.

 

Ervaring?

Veel werkgevers hebben vanwege de krapte in de arbeidsmarkt de eis ‘relevante ervaring’ maar van het wensenlijstje gehaald. Iedereen die personeel heeft weet dat je beter iemand kan aannemen met een goede motivatie dan iemand mét ervaring, maar een eigenwijze slechte werkhouding.

 

Schone lei

Maar ja, hoe zorg je dat die fijne medewerker, zonder ervaring, toch snel ingezet kan worden? Iemand intern laten meelopen met een ‘buddy’ is een beproefde methode, maar kost veel tijd. En houd je personeel (zowel de ‘nieuwe’ als de ‘buddy’) ook maar eens gemotiveerd. Daarom zijn sommige signmakers (ook) interne opleidingprogramma’s gestart. En/of velen sturen hun (nieuwe) personeel naar een Appcademy cursus.

Nieuwe cursus signmakers

Appcademy voorziet in diverse praktische cursussen. We hebben goed geluisterd naar de wensen van signbedrijven en daarom is de cursus “Belettering” aangepast en opgesplitst in twee cursussen; Signmaker – basics en Signmaker – advanced. Bovendien starten we in 2024 met een korte praktische cursus voor de medewerkers in de sales.

Geen boekenwijsheden

Deze cursussen zijn speciaal gemaakt voor signbedrijven. Ze worden niet gevuld met oppervlakkige boekenwijsheden. Je leert geen achterhaalde methodes. Je ontvangt geen overbodige informatie. En je zal waarschijnlijk geen dingen leren die je in de praktijk nooit gaat doen.

Signmaker Advanced

Bij de foto: Met de cursus SIGNMAKER geef je nieuw sign-personeel echt een vliegende start.

Echte kennis uit de praktijk

Tijdens de Appcademy signmaker trainingen ontvang je de echte up-to-date kennis uit de dagelijkse signpraktijk. De programma’s zijn uitgebalanceerd met de noodzakelijke theorie en veel praktijk. Je leert de slimme beproefde methodes die tijdens grote projecten zijn uitontwikkeld. Geen blabla, maar laagdrempelig en gewoon de praktische kennis die je nodig hebt.

(tekst gaat verder onder de foto)

Signmaker Advanced

Bij de foto: Echte kennis uit de praktijk. Je leert de slimme beproefde methodes die tijdens grote projecten zijn uitontwikkeld. 

Ervaring opdoen

En dan is het uiteraard zaak om in de praktijk meters te maken. Want uiteraard, we gaan niet met droge ogen beweren dat je in twee dagen wordt opgeleid tot een volleerd signmaker. Maar na die twee intensieve dagen hebben de cursisten wél de goede basis in de vingers. Ze hebben de juiste rakelslag in de vingers. Ze hebben de essentiële snijtechnieken uitgebreid geoefend.

Succes!

We wensen alle signbedrijven heel veel succes met het werven en (verder) opleiden van hun personeel!

Appcademy trainingen voor nieuw personeel

Signmaker

Deze praktische foliemontage en beletterings-cursus is voor starters in de sign. Maar echt ook voor degenen die van een sign opleiding komen. We hebben goed geluisterd naar signbedrijven en een programma samengesteld waarin een starter in korte tijd de noodzakelijke praktische basiskennis grondig leert en oefent.

 

Signmaker advanced

Deze cursus is voor signmakers en foliemonteurs met ervaring. Tijdens deze cursus ook de noodzakelijke basis, maar al snel wordt de lat hoger gelegd. Lekker oefenen met ‘moeilijke’ folie en lastige ondergronden. Leer van een expert hoe kan het makkelijker, leuker en sneller kan. De klussen waar je voorheen misschien tegenop zag worden nu leuke uitdagingen.

 

Sales in de sign

Tijdens deze cursus leer je niet alleen een betere sales medewerker te worden. Je leert ook wat het signvak inhoudt. Je doet productkennis op en leert over verschillende folies en toepassingen. Met praktijkvoorbeelden van signprojecten leer je waar de knelpunten en klachten vaak ontstaan en hoe je die (tijdens de sales en designfase) zoveel mogelijk voor kunt zijn.

Appcademy Sign & wrap training

Bij de foto: Na de training ontvangt iedere deelnemer een ingelijst certificaat!