Verkooptips in tijden van Corona
30 april 2020 – Beste signmakers: Je klanten hebben hulp nodig! Veel bedrijven zien enorm op tegen de organisatie om hun bedrijf ‘coronaproof’ te maken. Echt duidelijke richtlijnen hebben we nog niet ontvangen van de rijksoverheid. En veel is nog onduidelijk. Maar één ding is zeker. Er moet in bijna ieder bedrijf wel wát gebeuren. Dus… bij bijna iedere klant in je bestand ligt potentieel werk. Het is dus best slim je alvast wat voor te bereiden op de versoepeling van de lockdown.
Versoepeling lockdown?
De versoepeling van de lock-down gaat er uiteraard een keer komen. Maar hoe nu verder met de ‘anderhalve meter samenleving’ waar iedereen het over heeft? Standaard oplossingen zijn er echt nog niet. De supermarkten hebben hun zaakjes inmiddels wel op orde. En vermoedelijk zijn de afgelopen weken duizenden ‘anderhalve meter’ vloerstickers en plexiglas schermen geproduceerd voor winkels en kantoren.
(Tekst gaat door onder de foto)
Anderhalve meter? Hoe dan?
Maar veel bedrijven zitten (vaak letterlijk) nog met de handen in het haar. Denk aan alle contactberoepen als kappers, nagelstylistes, masseurs, schoonheidsspecialisten, tattoo shops, fysiotherapeuten, etc.
Maar ook voor andere instanties is ‘anderhalve meter’ meestal niet mogelijk en moet het anders opgelost gaan worden. Denk bijvoorbeeld aan scholen, workshop- en trainingsbedrijven, bioscopen, sport- en dansscholen en ga zo nog maar even door.
En laten we de horeca niet vergeten. De ‘anderhalve meter’ is ook daar niet of nauwelijks haalbaar. Veel restaurants zullen daarom willen inspelen op afhalen en bezorgen.
Creatieve oplossingen!
Voor al dit soort problemen en situaties worden oplossingen gezocht. En daar liggen natuurlijk interessante mogelijkheden voor creatieve ontwerpers en sign-ondernemingen. Op het moment dat de regering met concrete plannen en duidelijkheid komt kan je al wat concepten en plannen klaar hebben liggen.
Er is trouwens al best veel origineels bedacht. Chapeau voor al deze creatievelingen! Hierbij wat inspiratie om je eigen creativiteit verder op los te laten:
Transparante ‘spat’ schermen
Dit soort schermen van pvc doek, of plexiglas zie je al bij kassa’s in winkels en supermarkten. Het ‘spatscherm’ principe kan je doorvoeren bij de schoenenwinkel (met opening waar de verkoper bij de voeten kan), op het kantoor (tussen de computers en zitplaatsen), als verplaatsbaar scherm in een werkplaats. Ook in personenvervoer, taxi’s en in het OV wordt gedacht met dit soort oplossingen.
(Tekst gaat verder onder de afbeelding)
Bij de foto: Voor deze schoenenwinkel is een mobiel, in hoogte verstelbaar spatscherm gemaakt.
Gedecoreerde ‘spat’ schermen
Transparante spatschermen kunnen uiteraard beplakt worden met decoratieve raamfolie, teksten en afbeeldingen. En trouwens, een spatscherm hoeft natuurlijk niet transparant te zijn om zijn werk te doen. Je kunt ieder materiaal gebruiken. Metaal, karton, hout, dibond, etcetera. En dat kan dan weer beprint of beplakt worden met printfolie of interieurfolies (marmer, betonlook, houtlook).
Zo worden bijvoorbeeld ook schermen gemaakt van akoestisch materiaal. Hier sla je 2 vliegen in 1 klap. Geluiddicht, en ‘coronadicht’. Best handig in kantoren en thuiswerk situaties.
Bij de foto: Tussen de werkplekken zijn schermen van akoestisch materiaal geplaatst.
Wegbewijzering
Bij veel winkels en bedrijven los je de ‘anderhalve meter’ issue op door een looproute in te voeren. Zo voorkom je dat mensen dicht langs elkaar lopen. Je kunt hier mee denken met je klant en dan zorgen voor vloerstickers en andere wegbewijzering.
Waarschijnlijk gaan winkels tevens een maximum stellen aan het aantal klanten wat tegelijk binnen mag zijn. Dat houdt in dat er voor de ingang een rij kan komen te staan. Wat kan je die wachtende mensen bieden? Denk aan een overkapping, beeldschermen, stoepbestickering etcetera (met of zonder reclame uiting).
Horeca en Corona
Het is nog steeds erg onduidelijk wat de protocollen gaan worden voor café’s en restaurants. Veel restaurants richten hun pijlen nu maar op het afhalen en bezorgen van maaltijden. Maar daar is de signing vaak nog niet aan aangepast. Ook hier kun je als signmaker meedenken. Voor de hand liggend is: het vormgeven van een afhaalloket, wegbewijzering, aangepaste winkelruitreclame, stoepborden, magneetplaten op de reeds bestickerde auto’s, bestickeringen op bezorgauto’s, -scooters en -fietsen.
(Tekst gaat verder onder de foto)
Bij de foto: Overleven in de horeca. Zo is de situatie nu bij veel restaurants. Maar als bezorgen ‘de norm’ gaat worden zullen restaurants hun wegbewijzering en winkelruitreclame willen aanpassen.
We kijken allemaal uit naar de tijd dat restaurant en café’s weer open zijn! Maar het zal anders zijn dan voorheen. Ik ben dus enorm benieuwd wat voor creatieve oplossingen er gaan komen aan ‘gezellige’ spatschermen, decoratieve mondkapjes, etcetera.
Maak een totaalplan
(Tekst gaat door onder de foto)
Bij de foto: Deze winkelruitreclame kan natuurlijk professioneler. Denk mee met de ondernemer en maak een totaalplan!
Op iedere plek waar mensen (gaan) komen zal gecommuniceerd worden over de Corona maatregelen in dit specifieke bedrijf. Hoeveel mensen mogen tegelijk naar binnen? Is er een looproute? Waar kun je je handen desinfecteren? Moet je verplicht met pin betalen?
Kortom, bij iedere winkelingang, lobby en kantoorruimte zullen dus borden, beeldschermen en andere communicatiemiddelen geplaatst worden om uit te leggen wat de bedoeling is. En iedere onderneming wil een reclame uiting die bij zijn bedrijf past. Welke sfeer past bij je klant? Praktisch, sjiek, stoer, gezellig, lief, veilig, milieuvriendelijk of hip?
Denk alvast na wat je jouw klanten kan bieden als totaalplan. Wat heeft de kapper nodig? Wat zou de bloemenwinkel handig vinden? Wat staat sjiek en zakelijk in dat kantoorcomplex? Hoe communiceer je voor die hippe tattoo shop?
Dus… Yes! Werk aan de winkel! Brainstormen! Zo help je niet alleen je klanten, je helpt mee met het bestrijden van het Corona virus, en gelukkig haal jij je inkomsten uit leuk en uitdagend werk!
Training Slimmer Ondernemen
Ben je geïnspireerd geraakt? Dat is de bedoeling! Tijdens de training Sales voor de Sign ontvang je nog veel meer adviezen, inspiratie en tips uit de praktijk hoe je als signbedrijf je werk makkelijker binnen haalt.