10 tips voor het snijden van folie
Een foliemonteur heeft bijna altijd een mes nodig om de applicatie netjes af te werken. Het maakt daarbij niet uit of je bezig bent met een carwrapfolie, een glibberige raamfolie, een belettering, een flinterdunne façadefilm aanbrengt of een keuken wrapt met een dikke, stugge interieurfolie. Een goede snijtechniek voorkomt ellende en schadeposten achteraf, maar houdt meer in meer dan alleen voorkomen dat je de ondergrond beschadigt.
Dit artikel verscheen in Sign+ magazine – Lees het PDF hier.
Het snijden van folie is een onderdeel waar veel foliemonteurs toch wat tegenop zien. Niet verwonderlijk, want bij dat snijden en afwerken kán het behoorlijk misgaan.
Denk bijvoorbeeld aan kapotgesneden rubbers en krassen in de ruiten bij het aanbrengen van raamfolie. Of een uitschietend mes tijdens een ‘keukenwrap’ waardoor deurpanelen beschadigen. Verkeerd snijwerk op de carrosserie van een auto kan bij een carwrap zelfs roestende lakschade veroorzaken. Maar meestal heb je tijdens de montage zelf nog niet eens in de gaten dat er iets is misgegaan. De ellende komt vaak pas aan het licht bij demontage van de folie.
Hoe snij je folie?
Kortom, om krassen en schade in de ondergrond te voorkomen, is een goede snijtechniek onmisbaar. Snijtools zoals knifelesstape en cuttingtape zijn best handig, maar echt niet overal toepasbaar.
Bovendien, snijtechniek houdt meer in dan alleen maar voorkomen dat je de ondergrond beschadigt. Hoe werk je kaarsrecht af langs randen, naden en rubbers? Hoe maak je een strakke overlap? Hoe voorkom je loslatende randjes?
Hier volgen 10 tips.
Tip 1 – Inventariseer
Inventariseer de folie die je gaat snijden. Niet elke folie is even dik. Ook carwrapfolies verschillen in dikte en een gelamineerde folie of een interieurfolie is meestal wat dikker en stugger om door te snijden. Zelfs de omgevingstemperatuur heeft invloed op je snijwerk. Warme folie superstrak afsnijden, is echt lastiger dan het snijden van koele folie. Bij lagere temperaturen is een folie namelijk wat harder en stugger. Daarom hebben sommige carwrappers altijd een spuitbus met vloeibare stikstof bij de hand. Daarmee kunnen ze de folie plaatselijk snel even afkoelen.
Tip 2: Gebruik het juiste gereedschap
Gebruik het juiste gereedschap. Er zijn meerdere typen mesjes en meshouders verkrijgbaar. Carwrappers werken soms met een scalpelmes, maar meestal met meshouders voorzien van een strip afbreekmesjes. Er zijn heel wat merken en soorten meshouders te koop. Wat prettig in je hand ligt, is heel persoonlijk. Tijdens de diverse Appcademytrainingen kun je meerdere meshouders testen.
(tekst gaat verder onder de foto)
Bij de foto: Sommige carwrappers werken met een scalpelmes voor het fijne werk.
Tip 3: Afbreekmesjes 30 of 45 graden?
Ook de afbreekmesjes zelf zijn in meerdere merken, materialen en diktes te verkrijgen. Het ene mesje is van gewoon staal, het andere van RVS. Bovendien zijn er kwaliteitsverschillen, sommige merken mesjes blijven langer scherp. Carwrappers gebruiken meestal 30 graden mesjes, met een spitse punt. Met zo’n mes vinden velen het eenvoudiger een breuklijn te te snijden (zie punt 6). En raamfoliemonteurs gebruiken juist de 45 graden mesjes, met een wat stompere punt. Raamfolie moet door en door gesneden worden, en met een 45 graden mes snijd je minder snel in het glas (t.o.v. een 30 graden mes).
(tekst gaat verder onder de foto)
Bij de foto: glasfoliemonteurs gebruiken meestal een 45 graden mes. Met zo’n mes snijd je wat minder snel in de ondergrond.
Tip 4: Scherp mes
Vervang het breekmes regelmatig. Het mesje moet echt vlijmscherp zijn. Bij een bot mesje heb je de neiging meer kracht te zetten. En juist dan is het gevaar van uitschieten en snijschades groter. Met een scherp mes heb je meer controle, het glijdt vloeiend over de ondergrond.
Tip 5: Veiligheid
Laat afgebroken mesjes niet rondslingeren. Je bent niet de eerste die zijn hand openhaalt aan een los mesje bij het opruimen van de resten folie en backing. Wen je aan om de oude mesjes meteen op te bergen in een afsluitbaar bakje (of een safetybox cq sparebladebox).
Tip 6: snijden op de lak
Ga je folie ‘op de autolak’ snijden? Leer dan een breuklijn in de folie te snijden. Dit houdt in dat de folie maar half wordt ingesneden. Bij het lostrekken van de folie ‘breekt’ de folie langs de breuklijn los. Zo weet je zeker dat je laklaag van de auto niet raakt. Let op: Test de druk op je mes voordat je voor het ‘echie’ gaat. Hoe hard je moet drukken verschilt per folie type. En nog een tip: Een ‘breuklijn’ snijden in folie met applicationtape blijkt in de praktijk ondoenlijk. Dus verwijder áltijd eerst de eventuele applicationtape.
(tekst gaat verder onder de foto)
Bij de foto: Stugge dikke interieurfolie snijden vergt een andere snijdtechniek dan bijvoorbeeld dunne Facadefilm snijden.
Tip 7: Snijden langs een rand
Wil je folie langs een randje afsnijden? Je wilt natuurlijk voorkomen dat je de ondergrond beschadigt. Hoe doe je dat? Veel monteurs schuiven het ritsmes iets uit, zodat er plm 2 cm. ritsmesjes uit de meshouder steekt. Houdt het mes zo, dat het scherpe gedeelte van de mesjes de ondergrond niet raakt. Met de vlakke kant van het snijblad glijd je langs de rand waarbij het scherpe snijblad de folie een fractie naast de rand snijdt (zie de illustratie). Wrijf na het snijden de folie op het randje goed aan.
Bij de illustratie: Met de vlakke kant van het snijblad glijd je langs de rand (stippellijn) waarbij het scherpe snijblad de folie een fractie naast de rand snijdt.
Tip 8: lange rechte snijlijn
Wil je een lange rechte snijlijn maken op de ondergrond, zonder de ondergrond te beschadigen? Steun op je hand en laat een vinger mee glijden. Zo kan je de druk op je mes goed controleren. Je kunt langs een (strak opgespannen) stuk schilder tape snijden. De praktijk leert dat als je langs een liniaal snijdt, je minder gevoel hebt, en sneller in de ondergrond krast.
(tekst gaat verder onder de illustratie)
Bij de foto: Een strakke lijn snijden? Span een stuk schilderstape, steun op je hand en laat een vinger mee glijden. Zo kan je de druk op je mes goed controleren.
Tip 9: een vloeiende lijn snijden
Voor een vloeiende lijn: Houd je arm zo dat je in één vloeiende beweging kunt doorsnijden. Oefen de hele beweging eerst ‘droog’ in de lucht, zo kun je zien of je genoeg bewegingsruimte hebt voor een vloeiende lijn.
Tip 10: Uitgerekte folie snijden
Let extra op bij het afsnijden van (met warmte) uitgerekte folie delen. Doordat de folie is uitgerekt is zowel de folie als de lijmlaag dunner. Bovendien wil de folie in zijn oude vorm terugkrimpen (foliegeheugen). Dit verhoogt het risico op loslaatklachten. Er zijn meerdere afwerktechnieken die het risico op folieonthechting verminderen. Met deze technieken kun je toch randjes op buitenspiegels e.d. veilig afwerken.
Verder…
Over mooi (en veilig) snijden is uiteraard nog veel meer te vertellen. En folie snijden leer je niet door een artikel te lezen. Het is vooral zelf doen en zelf voelen, de kunst afkijken van een pro, en heel veel oefenen.
Bij interieurfolie gebruik je uiteraard andere snijd technieken dan bij een carwrap. En je kunt je voorstellen dat er voor het snijden van de stugge dikke textiel van naadloos fotobehang wéér andere technieken en tools zijn. Tijdens de praktijk trainingen van Appcademy is snijden altijd een belangrijk onderdeel. De instructeurs hebben velen jaren praktijkervaring en zijn zelf door schade en schande wijs geworden. Profiteer daar van! Zo voorkom je ellende en dure schadeposten in je eigen bedrijf.
Klik op de onderstaande button om de diverse trainingen van Appcademy te bekijken!