Afwerktechnieken voor carwrap profs

SIGN MAGAZINE nr. 8 2020 – afwerktechnieken voor carwrap profs – APPCADEMY

Lees het volledige PDF hier.

Iedereen die van carwrapping houdt heeft wel eens een tranentrekkend lelijk gewrapte auto gezien. Als het echt prutswerk is hoef je niet eens zo dichtbij te komen, de kreukels, lellen en vellen hangen er dan triest bij.

Meestal moet je wel wat dichterbij komen om de pro van een goedbedoelde prutser te onderscheiden. Kijk maar eens naar de hoekjes op een gewrapte motorkap, zien die er bijna uit als spuitwerk? Of zie je lelijk snij-werk en nare plooitjes?

De net-niet-carwrapper valt ook door de mand bij buitenspiegels. Zit de folie mooi strak? Of krult het los langs de randjes? Ook aan het snijwerk langs portierenranden en langs de onderkant van bumpers is in één oogopslag te zien of je wel of niet met een professional te maken hebt.

Doel

Wat iedere carwrapper waarschijnlijk wilt bereiken: Een gewrapte auto waaraan je bijna niet ziet dat hij gewrapt is. En hiervoor is het beheersen van mooie afwerktechnieken cruciaal. Hoe bereik je het meest optimale resultaat? Hier volgen wat wenken en tips.

Vooruit denken

Technisch gezien bestaat de te wrappen auto uit vlakke, holle en bolle ondergronden met naden en hoekjes. Als je de te wrappen ondergrond op deze manier inventariseert kan je van te voren bedenken hoe je spanning in de folie kunt gaan verdelen. Natuurlijk, bij een carwrap zul je folie moeten uitrekken. Maar waar werk je de spanning naar toe?

Bedenk, uitgerekte folie is lastiger mooi af te werken dan niet uitgerekte folie.

Kortom, als je vooruit denkt en de spanning slim verdeelt werk je langs de randen veel eenvoudiger strak af. Dit klinkt ingewikkeld, maar tijdens de training carwraptechnieken wordt het je voorgedaan en uitgelegd. Dan blijkt het eigenlijk best simpel en logisch te zijn.

(tekst gaat verder onder de foto)

carwrap afwerktechniek

Bij de foto: Door vooruit te denken en de spanning in de folie slim te verdelen, voorkom je dat je met te veel spanning (plooien) langs de randen eindigt.

Hoever ga je met afwerking?

Bij een carwrap is het verstandig van te voren met je opdrachtgever af te spreken hoe ver je gaat in de afwerking. Dit heeft uiteraard alles te maken met het financiële plaatje en het verwachtingspatroon. Gaat het om een (tijdelijke) commerciële wrap? Of wil de klant een high-end carwrap op een dure Porche?

Zichthoogte

Let bij het wrappen vooral heel goed op de kijkrichting en de zichthoogte. Met zichthoogte bedoelen we de hoogte waarop jij (of een andere autogek) naar de gewrapte auto kijkt.

Natuurlijk wil je bij naadjes en randjes de oorspronkelijke ondergrond niet zien. Maar hoe ver ga je de randen omwerken? Door gebruik te maken van slimme snijtechnieken, in combinatie met bijvoorbeeld knifeless tape kun je diep naar binnen in naden professioneel afwerken.

Ondergrondkleur

Je kunt je voorstellen dat een gele auto zwart wrappen lastiger is dan een zwarte auto in een kleur wrappen. Bij de afwerking van de gele auto komt het veel preciezer. Bijvoorbeeld, als je op een gele auto de carwrapfolie een flintertje te kort afwerkt valt dat minuscule gele streepje toch enorm op. Op een zwarte ondergrond valt zo’n slordigheidje natuurlijk minder snel op.

Onderdelen demonteren?

Veel wrappers denken dat je het meest professionele carwrap resultaat bereikt als je onderdelen van een auto demonteert. Bumpers, spiegels, strips, lamp-armaturen, alles los op de werkbank. Hoe complex dit demonteren en monteren is verschilt per onderdeel en per autotype. Maar het is wel goed je van te voren te realiseren; alles wat je er af sleutelt moet er ook weer netjes op. Op Youtube zijn demo’s te vinden hoe je diverse onderdelen demonteert. Soms is het een simpele klik en… soms een tijdrovende, frustrerende ramp.

En is het per onderdeel wrappen nou echt beter? Een losse bumper bijvoorbeeld, wiebelt alle kanten op bij het wrappen.

Bumpers wrappen

Als je de bumper gewoon op de auto laat zitten is het veel makkelijker de folie op te spannen. En ook zonder het lamparmatuur te demonteren is het prima mogelijk de folie langs de randen in de diepte mooi en strak af te werken. Alleen je moet wel iets meer weten van afwerk- en snijtechnieken. Kortom, af en toe een onderdeel demonteren kan best handig zijn. Maar als je je afwerktechnieken goed beheerst hoeven de meeste onderdelen (m.u.v. handgrepen) er helemaal niet af.

Spiegel midden op het portier, wat nu?

Soms is de buitenspiegel midden op het portier geplaatst. Dan lijkt er misschien geen andere mogelijkheid dan de spiegel te verwijderen. Hoe krijg je anders het portier naadloos gewrapt? Omdat er inmiddels al heel wat jaartjes wat af gewrapt wordt bestaan er wereldwijd heel wat inventieve carwrappers. Een bevriende carwrapper uit Zwitserland kwam met een creatieve oplossing voor deze schijnbaar onmogelijke situatie. Wat te doen? Snij een gaatje ter grootte van de spiegelarm in de folie, rek het gaatje uit met warmte. Ga door met verwarmen en voorzichtig uitrekken tot je de spiegel door het gat kan halen, positioneer de folie rond de spiegelarm en krimp de folie terug.

Afwerktechnieken leren

Tijdens de twee daagse training carwraptechnieken van Appcademy leer je o.a. veel handige afwerktechnieken. Deze tips en trucs gaan je ongetwijfeld veel tijd en stress besparen!

Buitenspiegel wrappen

Buitenspiegels zijn voor beginnende carwrappers meestal een hele uitdaging. Het grootste risico bij het wrappen van een buitenspiegel is dat de folie langs de randen later weer loslaat. En dan zijn er ook nog enorm veel verschillende modellen spiegels. Van best makkelijk tot complex gevormd. De paniek slaat toe: “Hoe krijg ik dit uit één deel gemonteerd?” Andere vragen die vaak opkomen: Kan dit wel uit één deel? Hoe werk ik af langs de rand? Hoe voorkom ik snijden in de lak?

Hoe pak je dit aan?

Er zijn meerdere methodes voor het wrappen van buitenspiegels. Het is handig al die methodes te beheersen, zodat je per spiegel kunt kiezen welke methode of combinatie van methodes je het beste kunt gebruiken.

Pre-stretch-techniek

Het principe van deze techniek: uitgerekte folie krimpt terug. Dat komt heel goed van pas bij bolle vormen, zoals de buitenspiegel. Als je de folie eerst uitrekt (en laat afkoelen) kun je dat stuk folie later – door warmte toe te voegen – om de spiegel laten krimpen. Je maakt gebruik van het ‘vormgeheugen’ van de folie.

Massage-techniek

Met deze techniek ‘schuifel’ je de folie, onverwarmd, over de buitenspiegel. Het klinkt mysterieus, maar je moet het gewoon zelf zien en voelen. Bij deze methode geldt echt: ‘oefening baart kunst’.

Stress-release-techniek

Met de stress-release-techniek voorkom je onthechtingsproblemen langs randen. Trek de uitgerekte folie langs de buitenrand van de spiegel circa één centimeter los en verwarm. De folie zal wat terugkrimpen en heeft dan betere hechting

buitenspiegel carwrap

Bij de foto: kies per spiegel welke techniek je gebruikt

Training carwraptechnieken

Tijdens de training “carwraptechniek” leer je in twee dagen alle essentiële carwrapping technieken.
Meer informatie, beschikbare data, tarief vind je hier.