Carwrappen met heatgun of infrarood?
Eén ding kunnen we wel stellen, carwrappers houden van warmte. Niet alleen tijdens vakantie op een tropisch eiland met een cocktail in hun hand, maar ook tijdens hun dagelijkse wrapwerk.
Want extra warmte, bijvoorbeeld door middel van een heatgun, is onmisbaar om folie te kunnen vervormen. Carwrappers in Europa gebruiken meestal een elektrische heatgun, maar er kunnen ook andere middelen worden ingezet. Denk aan infrarood verwarming, een gasbrander, een heatgun met gaspatronen, UV lampen, behangstomers. In dit artikel informatie over de toepassingen van een heatgun tijdens het carwrappen en wat in welke situatie het meest handig is.
Wanneer gebruik je een warmte?
Als je met carwrap folie aan de slag gaat heb je op deze 4 momenten warmte nodig:
1. Basistemperatuur
Als de omgevingstemperatuur laag en de ondergrond erg koud is, is het lastiger aanvangshechting van de lijmlaag te krijgen. En, hoe kouder de folie, des te sneller hij scheurt.
Wat warmere folie is veel soepeler en fijner om mee te werken. Het is niet voor niks dat wordt geadviseerd de te wrappen auto én de folie een dag van te voren al binnen te zetten in een verwarmde ruimte.
2. Folie vervormen
Tijdens een carwrap moet een tweedimensionale lap folie over een driedimensionale ondergrond worden aangebracht. Dat houdt in dat de folie over bollingen en hollingen moet worden uitgerekt en ‘teruggekrompen’.
Het basisprincipe is: warme folie rekt makkelijk uit, koude folie rekt bijna niet. Door met deze folieeigenschap te ‘spelen’, wrap je een ondergrond zonder kreukels en plooitjes.
3. Fixeren van de folie
Uitgerekte folie heeft de eigenschap terug te willen trekken naar zijn oude, niet uitgerekte vorm. De wetenschappelijke term hiervoor is ‘vormgeheugen’.
Folie verliest zijn ‘vormgeheugen’ als je tussen de 90 en 120 graden Celsius naverwarmt (de temperatuur is afhankelijk van het type folie).
Naverwarmen zorgt er dus voor dat folie niet terugkrimpt, niet recht gaat staan langs kleine randjes en niet uit profielen terugspringt.
4. Demonteren van de folie
Folie van de ondergrond verwijderen gebeurt over het algemeen ook met warmte. De kunst is de folie zoveel mogelijk in één stuk en zonder achterblijvende lijmresten los te trekken.
Elk type folie, in combinatie met het soort ondergrond, heeft zijn eigen ideale verwijderingstemperatuur en -methode.
Gasbrander
In de wrapwereld zie je heatguns, infraroodheaters, behangstomers, UV-lampen, hete luchtkannonnen et cetera als verwarmingsbronnen. Wat werkt nu het best voor welke toepassing? Dat is heel persoonlijk. Vraag het honderd wrappers over de wereld en je krijgt honderd verschillende antwoorden.
Velen redeneren: dat waarmee je vertrouwd bent, werkt het fijnst. Als vanouds zijn we in de Nederland vooral gewend te werken met een heatgun (of föhn, zoals in de wandelgangen ook wel wordt gezegd).
In de VS zie je veel wrappers al tientallen jaren gebruikmaken van gasbranders. Wij staan met grote ogen te kijken naar deze vlammenwerpers, maar zij zijn er aan gewend en zweren er bij. Voordeel van zo’n gasbrander is dat je in zeer korte tijd tot de gewenste temperatuur komt. Ook handig, met zo’n gasbrander heb je geen last van snoeren. (Hoewel er ook heatguns met gaspatronen, en dus zonder snoer, worden verkocht).
Hoe dan ook, elk apparaat heeft zijn eigen toepassing. Zo zal je niet snel iemand een carwrap zien uitvoeren met een (behang)stomer, maar bij een demontage kan het soms best handig zijn.
Infraroodheater
Een verwarmingsbron die steeds vaker wordt toegepast in de carwrapindustrie is een infraroodheater. Infrarood verwarmt – anders dan een heatgun – niet de lucht, maar de objecten in een ruimte.
Infrarood is vrij ongevaarlijk, in tegenstelling tot UV-licht. Maar pas wel op bij te lange blootstelling aan de ogen.
Als je infrarood vergelijkt met een heatgun, dan verwarmt infrarood breder en egaler, het maakt geen herrie, en je houdt je handen vrij (een infraroodheater staat vaak op een standaard).
Als je tijdens een carwrap een groot stuk folie moet verwarmen, is het belangrijk dat de warmte egaal wordt verdeeld. Als je met een heatgun werkt, betekent dit: volgens een nauwgezet systeem kruislings heen en weer bewegen.
Een infrarood heater straalt breder en egaler. Je zet hem neer en richt op de folie. Dit werkt snel en is echt handig als je bijvoorbeeld een bumper aan het wrappen bent.
Ook voor het naverwarmen of fixeren van de folie kan een infraroodheater worden gebruikt. Als de folie alvast wordt voorverwarmd met infrarood, en je loopt de kritische randen na met een heatgun, ben je veel sneller op de vereiste temperatuur.
Kortom, carwrappers die gebruikmaken van infrarood zijn enthousiast, maar laten hun oude vertrouwde heatgun zeker niet thuis.
Heatgun
Ook heatguns hebben een ontwikkeling doorgemaakt. Waar je vroeger naar de bouwmaterialenwinkel moest voor een verfstripper, zijn er inmiddels (onder andere door Steinel) heatguns ontwikkeld speciaal voor de carwrapindustrie.
Deze heatguns hebben bijvoorbeeld een extra lang snoer en een (demonteerbare) infrarood ondergrondtemperatuurmeter. Handig, want dat scheelt weer een losse temperatuurmeter in je hand.
Ook fijn dat deze heatguns een instelbare temperatuur hebben. Tijdens het carwrappen wil je niet altijd die volle 650 graden Celsius op je werk. Als je de temperatuur laag zet, kun je wat rustiger en subtieler afwerken, uitrekken en terugkrimpen op kleine randjes en hoekjes.
Sommige heatguns hebben een handige feature die je kan gebruiken bij het fixeren/naverwarmen; de gewenste temperatuur van de ondergrond is in te stellen. Zodra de ingestelde temperatuur is bereikt, gaat de heatgun automatisch lucht op een lagere temperatuur uitstoten. Zo voorkom je dat je per ongeluk te heet stookt (en schade veroorzaakt).
(tekst gaat verder onder de foto)
Bij de foto: Verwarm folie zo egaal mogelijk. Als je werkt met een heatgun betekent dat: volgens een nauwgezet systeem kruislings heen en weer bewegen
Hoe fixeer je de folie?
Uitgerekte folie moet worden naverwarmd tot 90 graden Celsius (of zelfs tot 120 graden voor bepaalde type folies). Als folie onvoldoende is naverwarmd, bestaat risico op onthechting. Maar hoe weet je of je voldoende hebt naverwarmd?
- Het is onverstandig om op je gevoel af te gaan. Hoe snel je op 90 graden komt, heeft te maken met de omgevingstemperatuur en de ondergrond. En bijvoorbeeld 60 graden is al zo loeiheet, dat het verschil tussen 60 en 90 graden op gevoel echt niet te onderscheiden is. Voor dit doel zijn er infrarood temperatuurmeters op de markt.
- Richt de temperatuurmeter op de ondergrond ín de straal van de heatgun. Dit gaat misschien een beetje tegen je gevoel in omdat je zou denken dat de temperatuurmeter wordt beïnvloed door de (soms 650! graden) hete lucht van de heatgun. Maar de hete luchtstroom heeft geen invloed op het meetresultaat. Een infraroodmeter meet de ondergrond temperatuur (en niet de veel warmere lucht). Wel is het zo dat de ondergrondtemperatuur aan de oppervlakte wordt gemeten.
- Als je ervoor zorgt dat de ondergrond minimaal een paar seconden de vereiste temperatuur vasthoudt, weet je zeker dat niet alleen de toplaag van de folie, maar ook de lijmlaag en ondergrond voldoende zijn door verwarmd.
Bij de foto: Als je er zeker van wilt zijn dat folie en ondergrond door en door naverwarmd zijn, is het verstandig met een losse temperatuurmeter achter de luchtstraal van de heatgun aan te meten.
Pas op met warmte!
Hoewel carwrappers dus gek zijn op warmte, is het goed om eens na te denken of we niet te snel naar de heatgun grijpen? Zoals eerder gezegd, warme folie vervormt makkelijk. En dat heeft voordelen, maar ook nadelen.
Een nadeel is dat je al gauw onnodig spanning in de folie rakelt. Spanning in de folie zorgt voor plooitjes die je vervolgens weer moet wegwerken. Onnodig werk doen, is altijd zonde van je tijd.
Tijdens de Appcademy training carwraptechnieken krijg je alle knowhow aangereikt om snel, mooi én ‘veilig’ te wrappen.
Hoe dan?
Ok, dit was een hoop theorie. Ben je benieuwd naar de praktijk?
Wil je graag heel goed leren carwrappen? De nieuwste carwrap tips en tricks leren?
Wil je alles weten over stressless technieken, pre-stretch techniek en warm/koud technieken?
Wil je folie-onthechting voorkomen?
Als 1 van deze onderwerpen je interesseert is een carwrap training van Appcademy iets voor jou. Een Appcademy training is nooit standaard, maar wordt aangepast aan het niveau en de individuele behoeften van jou en je collega’s.
Tijdens deze training is volop ruimte voor individuele begeleiding en verdieping. Stel al je vragen. Leer nu alles wat je altijd al wilde weten over dit onderwerp.