Skip to main content

De beste techniek voor het wrappen van profielen

Is er een techniek die áltijd de beste keuze is als je een profiel gaat wrappen? Hoe lekker simpel zou dat zijn.

Dit artikel bespreekt de waarheid achter professionele foliemontage; waarom techniekkeuze belangrijker is dan ooit.

Trainingen foliemontage

Bij de foto: Tijdens cursussen ontstaan regelmatig gesprekken over de beste en meest duurzame ‘Inföhntechniek’. Welke techniek pas jij toe?

De waarheid achter professionele foliemontage

In de wereld van wrappen en foliemontage draait alles om één vraag: hoe zorg je dat folie precies doet wat jij wilt?

Wie regelmatig voertuigen, profielen of complexe vormen wrapt, weet dat iedere carwrapfolie zich (iets) anders gedraagt. De ene folie vormt prachtig mee, de andere vraagt om meer nuance. De ene print verkleurt of craqueleert meer, de andere nauwelijks.
Folies hebben eigenschappen, ze zijn allemaal net iets anders – en dat bepaalt jouw inföhn of inwerktechniek.
Bij Appcademy zien we doorlopend hetzelfde patroon: cursisten hebben behoefte aan meer inzicht in de bestaande inwerk technieken.

folies hebben verschillende eigenschappen

Bij de foto: zoals je wijn beoordeelt in een proeverij, leer je ook folie beter kennen als je ze serieus vergelijkt.

Eigenschappen folies

Folies hebben eigenschappen, ze zijn allemaal net iets anders, en dát bepaalt jouw montagekeuze.
De meeste foliemonteurs beseffen best dat merken van elkaar verschillen, maar pas tijdens het werken komen we er achter waar die verschillen in zitten.

Want:

  • sommige gegoten folies kunnen verrassend veel rek aan,
  • bepaalde print-methodes hebben een hogere kans op verkleuring of craquelé,
  • matte folies reageren doorgaans anders op warmte dan glanzende,
  • zachte toplagen zie je sneller wat beschadiging op,
  • en de ene lijmlaag vraagt echt om meer druk dan de andere.

Deze verschillen in de diverse carwrapfolie zijn geen details, het zijn de montagebepalers. – Wie ze herkent, maakt betere keuzes.

wrap folies testen

Bij de foto: Het is interessant om stroken van verschillende merken en typen printfolie qua eigenschappen met elkaar te vergelijken. In dit geval 3M IJ280 versus IJ480 en Avery 1105 versus 1405.

folie onthechting profiel

Bij de foto: Als folie los laat krijgen folietype en bijpassende montagetechniek vaak onterecht de schuld. In veel gevallen beheerst de monteur de montagetechniek niet voldoende.

Spanning (Stress) - de belangrijkste factor bij het inwerken van carwrapfolie

Als je een profiel gaat inwerken is het cruciaal dat je begrijpt wat er gebeurt met de spanning (stress) in de carwrapfolie. Daarin spelen vier variabelen de hoofdrol:

1. Waar komt de spanning vandaan?

Analyseer:

  • Hoe bouwt je folie spanning op?
  • Waar ontstaat risico?
  • Waar wil je juist géén rek?

2. Richting

Analyseer:

  • Welke kant stuur / rakel je de folie op?
  • Hoe breng je spanning over naar veilige zones?

3. Temperatuur

Warmte is geen truc — het is een instrument.
Te veel, te weinig, te lokaal of op het verkeerde moment? Door de heatgun verkeerd toe te passen kan je juist extra spanning in de folie krijgen, en/of de folie te veel oprekken.

4. Timing

  • Wanneer trek je?
  • Wanneer ‘voer’ je extra folie bij?
  • Wanneer wacht je even?
carwrapfolie wrappen instap

In de praktijk zorgt de combinatie van hierboven genoemde factoren voor het verschil tussen een wrap met maximale levensduur…… of een wrap die na drie weken loshangt in een profielhoek.

Profielen wrappen: de ultieme test voor techniek en materiaalkeuze

Als je profielen in bestelbussen wrapt, ga je ervaren wat je qua folie nou eigenlijk in huis hebt gehaald: in elke hoek, kromming en uitsparing. Maar je resultaten laten ook onmiddellijk zien of je:

  • spanning goed hebt verdeelt,
  • warmte juist toepast,
  • voldoende rek uit het juiste deel folie hebt gehaald,
  • of je de veilige en risicovolle zones goed hebt benut.

Daarom gebruiken we de profielen in onze trainingen als een soort praktijklaboratorium.
Want in profielen komen de verschillen tussen folies pas écht naar boven.

carwrappen profiel

Bij de foto: Fabrikanten als o.a. 3M, Avery, Arlon en Oracal maken kwalitatieve producten die wereldwijd – met mate(!) – uitgerekt aangebracht kunnen worden. Voorwaarde: monteurs passen geadviseerde montagetechnieken goed toe.

nummerplaat uitsparing wrappen

Bij de foto: Nummerplaat uitsparing uit één deel wrappen. Kan jouw type folie deze rek wel hebben? Of werk je met wat minder spanning van diep naar ondiep?

Waarom er meerdere technieken bestaan — en waarom je ze allemaal moet kennen

In de markt hoor je wel eens:
“Dit is dé manier!”

Maar dat klopt gewoonweg niet.
Er bestaan meerdere manieren — en ze bestaan omdat folies verschillend reageren. Daarom adviseren meerdere fabrikanten specifieke technieken met inzicht toe te passen.

edge lifting carwrapfolies

Bij de foto: Folies reageren verschillend op warmte. Voorbeeldje: Daar waar de meeste carwrapfolies naar buiten krullen, heeft de 3M 2080 de edge lifting andersom.
Dat biedt voordelen.. handig om te weten..😉

Dé 3 inwerktechnieken voor profielen

profiel wrappen

Klassieke inföhntechniek

De klassieke inföhntechniek werkt uitstekend bij moderne folies die rek aankunnen. Je haalt de rek uit een specifieke strook en werkt gecontroleerd naar binnen.

 

profiel wrappen

Verbeterde inföhntechniek

Bij de ‘verbeterde’ inföhntechniek verdeel je de rek over een veel groter oppervlak. Ideaal bij folies die gevoeliger zijn voor lokale spanning.

 

Spanningsloos vanuit de diepte ("stressless")

Spanningsloos vanuit de diepte van het profiel wrappen. Deze “old school” techniek werd al toegepast in de jaren 80! Deze techniek is nog steeds relevant bij folie en/of prints met beperkte vervormbaarheid (en/of neiging tot craquelé). In Nederland staat deze techniek ook wel bekend als de “stressless” applicatie.

Meer lezen over deze 3 technieken? 

stressless of spanningsloos wrappen

Bij de foto: Spanningsloos (stressless) wrappen is in sommige situaties handig, maar kost meer tijd. 

Wat is nou de beste carwrap inwerk techniek?

Er zijn veel variaties mogelijk, afhankelijk van de ondergrondvorm, ondergrondspanning, merk folie, print, temperatuur, en lijmlaag.
En dát is precies waarom inzicht belangrijker is dan de techniek op zichzelf.

Het is niet: “Welke techniek is de beste?”

Het is: “Welke techniek is hier de beste — met deze folie, op deze vorm, in deze situatie?”

Snelheid waar het kan, precisie waar het moet

Het lijkt misschien dat je voor ultieme zekerheid kiest als je gaat voor én de hoogste kwaliteit carwrapfolie én de langzaamste techniek. Dat is een misverstand.

Als je de technieken beheerst draait het om de balans:

  • je wilt snel zijn waar snelheid geen risico geeft;
  • je wilt vertrouwen in je montage waar het kritisch is;
  • en je wilt resultaat dat ook na jaren nog staat.

Je kunt het vergelijken met een Formule 1 auto. Het is niet de bedoeling dat je met een slakkengang door de bocht gaat. Die auto’s zijn gemaakt om 300 te knallen. Een bekwame coureur remt alleen af waar het echt nodig is. Zo zijn kwalitatieve carwrapfolies prima geschikt om snelle methodes toe te passen en om uit te rekken in de profielen;  – mits de carwrapper de goede technieken toepast, anders vliegt hij alsnog ‘uit de bocht’.

Waarom de Appcademy Masterclass zo sterk is

De basistechnieken hoe profielen in te werken en infohnen leer je bij de cursus CARWRAP en SIGNMAKER.

We gaan er wat dieper op in bij de cursussen CARWRAP ADVANCED, en SIGNMAKER ADVANCED.

En de vernieuwde Appcademy CARWRAP MASTERCLASS (binnenkort te boeken!) brengt vrijwel alle technieken bij elkaar –  maar vooral:

  • je ontdekt hoe materialen zich écht gedragen,
  • je leert spanning ‘lezen’ door het te zien en te voelen,
  • je leert warmte niet gebruiken als noodgreep, maar als gereedschap,
  • je leert technische keuzes maken die passen bij jouw werksituatie,
  • en je begrijpt waarom folies soms wel meewerken en soms niet.

Het is niet zomaar een lijstje met trucjes. Het is het begrijpen van materiaalgedrag. En dat geeft rust.
Rust in je werk, rust in je projecten, rust in je techniek.

carwrap masterclass binnenzijde auto's wrappen

Bij het wrappen van binnenzijdes van auto’s komen alle advanced carwrap technieken bij elkaar. Het geeft veel voldoening als je weer een paar nieuwe handigheden hebt aangeleerd.

printfolie wrappen door profiel

Bij de foto: Alhoewel de lat hoog ligt tijdens de training is het wel de bedoeling dat je misschien zelfs expres fouten maakt en kijkt wat er gebeurt. (Liever bij ons dan bij je klanten!)

Vanaf 2026 is de vernieuwde Masterclass weer te boeken.
Voor wrappers die,

  • materiaalverschillen écht willen begrijpen,
  • hun techniek willen verfijnen,
  • minder afhankelijk willen zijn van er allemaal beweerd wordt,
  • en meer vanuit inzicht willen werken.

Deze training sluit naadloos aan op het fundament dat wij in de Carwrap en Advanced-trainingen leggen — maar gaat nog een stap verder.

carwrap masterclass

Bij de foto: Tijdens het wrappen van binnenzijdes van portieren komen alle carwrap en de diverse inwerk technieken samen. Erg belangrijk om niet alleen een trucje te leren. Waar het om gaat is de gedachte er achter..

samengevat

Professioneel wrappen betekent:

  • begrijpen wat folie doet
  • spanning managen
  • werken met temperatuur en timing
  • kiezen tussen technieken in plaats van ze blind toepassen
  • commercieel verantwoord en met vertrouwen werken

En juist daar ligt de kracht van een vakman – en van een goede opleiding.

Een foliemontage cursus boeken?
Volg Appcademy op social media

Copyright © 2024 Appcademy | All Rights Reserved | Algemene leveringsvoorwaarden | Privacy voorwaarden

Privacy Preference Center