
Appcademy artikelen in de Sign+, schildersvak, etc.
Appcademy artikelen in de vakbladen – Barbara de Haan
Al sinds 2011 schrijf ik voor Appcademy artikelen voor diverse vakbladen. Vooral voor hét vakblad voor Sign bedrijven, Sign+ magazine, hebben we héél wat artikelen geschreven.
Brainstormen
En ik kan me herinneren hoe het soms piekeren en peinzen was welk onderwerp we nu weer moesten behandelen. Brainstormen, beeldmateriaal maken, schrijven, schrappen, schrijven…. De technische audit van Dennis er nog een keer over heen. En dan was er weer een onderwerp behandeld.
Heel veel dank aan Sign+
De planning van Sign+ Magazine was een goede ‘stok achter de deur’ om na te denken over een nieuw onderwerp. En zonder de professionele blik van Wouter Mooij waren de artikelen vast niet zo goed geworden. Dus dank Wouter en collega’s van Eisma Media en vooral Sign+!!!
Van carwrapping tot tips over makkelijker verkopen
De eerste artikelen gingen vooral over carwrapping. Achtergrond informatie, praktische tips, rakeltechniek, snijdtechniek, foliegeheugen, etcetera. En dan waren er de artikelen waar we onze praktijk tips deelden i.v.m. de sales, bedrijfsvoering, verkooptechniek, projectaanpak…
Interieurfolie en windowfilms
Met de jaren kregen we meer vaktrainingen in ons trainingen pakket zoals de trainingen voor facadefilm en beletteringstechnieken. En we gingen een samenwerking aan met vakidioten / trainers zoals Timo en Jouke op het gebied van interieurfolie, windowfilms en naadloos fotobehang. Beiden hebben ook talloze jaren kennis en praktijk ervaring op hun vakgebieden.
Heel veel know-how
Kortom, heel veel nieuwe know-how in huis, en dus iedere keer weer nieuwe inspiratie voor artikelen. En.. bijna nooit lukte het me om binnen de 700 woorden te blijven. Sorry Wouter 🙂 En dan werden de twee toch maar 3 of soms zelfs 4 pagina’s.
Van nieuw tot vintage
Sommige artikelen zijn inmiddels wat.. ‘vintage’. En vele andere zijn nog net zo informatief als 10 jaar geleden! Hoe dan ook leuk om te delen. Daarom hieronder een overzicht én een link naar de PDF’s van alle 38 artikelen die in de Sign+ magazine, Wrapit, Schildersvak en … zijn verschenen. Gesorteerd van nieuw naar oud. Veel scroll- en leesplezier!

Sign + magazine 8 – november 2020 – Appcademy artikel in de Wrapit bijlage – “Afwerktechnieken voor carwrap profs”.
korte inhoud artikel:
Een goede carwrap herken je aan de manier hoe de naden en hoekjes zijn afgewerkt. Idealiter ziet een carwrap er uit als spuitwerk. Wat je zeker niet wilt zien: lelijke plooitjes op de hoekjes van de moterkap. Loslatende randjes bij de buitenspiegels. Hoe bereik je dat resultaat?

Sign+ magazine 5 – juli 2020 – “Is je bedrijfsstrategie up-to-date”
korte inhoud artikel:
De corona pandemie heeft invloed op alle ondernemers. Juist nu is het belangrijk aandacht te geven aan je bedrijfsstrategie. Nu is het de tijd om je bedrijf (nog) sterker op de kaart te zetten. Hoewel dit artikel dus al een tijdje terug, in juni 2020 is geschreven; het gegeven om ‘je bedrijf extra sterk op de kaart te zetten’ blijft actueel.

Sign+ magazine 3 – april 2020 – “Wat is de beste carwrapfolie?”.
korte inhoud artikel:
Er zijn veel merken carwrapfolie op de markt. Hoe maak je de juiste keuze? Je kunt de keuze baseren op gewoonte, prijs, een mooie kleur in de kleurenwaaier, op advies van een collega of leverancier. Dit artikel geeft wat tips over carwrapfolies en hoe je een carwrapfolie kunt testen.

Sign+ Magazine 8 – december 2019 – Appcademy artikel in de wrapit bijlage – “Andere methodes om te carwrappen”
korte inhoud artikel:
Carwrapper is, in vergelijking met andere beroepen, een relatief nieuw vak. Toch is er sinds het wrappen van de eerste voeruigen wel het nodige gebeurd en veranderd. De fabricage van carwrapfolies heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De aanbrengtechnieken zijn, mede daardoor, veranderd. En er zijn slimme carwrappers die heel handige technieken hebben ontwikkeld.

Eisma’s Schildersblad – oktober 2019 – “Snelle metamorphose met naadloos behang”.
korte inhoud artikel:
Er zijn maar weinig producten die zo snel en zo’n indrukwekkende metamorfose tot stand kunnen brengen als geprint naadloos fotobehang zoals Airtex en Walltex, etcetera. Kortom, ook zeer interessant voor schildersbedrijven. Dit soort fotobehang kan worden geproduceerd tot 5 meter bij 110 meter, uit één stuk. Alleen… hoe pak je dit aan? Welke lijm gebruik je voor Airtex fotobehang? Hoe breng je het aan? In dit artikel wat meer informatie over deze interessante product range.

Sign+ magazine 6 – september 2019 – “Snelle metamorphose met naadloos behang”
korte inhoud artikel:
Steeds vaker krijgen signmakers de vraag om mee te denken over het restylen van het interieur van een winkel, restaurant of kantoor. De wens van bijna iedere klant is: ‘Verpletterend en groots. Maar wel voor zo weinig mogelijk geld’. Signbedrijven hebben natuurlijk heel wat oplossingen voor zo’n leuke opdracht. Er zijn echter maar weinig producten die zo snel en zo’n indrukwekkende metamorfose tot stand kunnen brengen als naadloos behang (zoals Airtex, Walltex, et cetera). Dit behang kan uit 1 stuk geproduceerd worden tot 5 bij 100 meter!

Sign+ Magazine 4 – juni 2019 – “Restylen met interieurfolie”.
korte inhoud artikel:
Keukenkastjes transformeren van saai wit naar glanzend koper of modieus zwart? Een gedateerde balie opfrissen met een stoere betonlook? Dit soort motieven, en nog veel meer, zijn verkrijgbaar bij interieurfolies zoals Bodaq, 3M Dinoc, LG et cetera. Goede kwaliteit interieurfolies zijn stevig en hebben vaak een krasbestendige toplaag met een structuur. Dit artikel bespreekt de eigenschappen en aanbrengtechnieken van interieurfolies.

Sign+ magazine 2 – maart 2019 – “Folie monteren met welke rakel?”
korte inhoud artikel:
Over verschillende types carwrap folies, de mooie kleurtjes en uiteenlopende eigenschappen raken foliefabrikanten en -applicateurs niet uitgepraat. Maar gek genoeg is er eigenlijk best weinig technische informatie te vinden over het gereedschap om dergelijke folies aan te brengen. Wanneer bij carwrapping gebruik je bijvoorbeeld welke rakel? In dit artikel vind je informatie over carwraprakels, viltstripjes en andere carwrap tools.

Sign+ Magazine 6 – september 2018 – “Glasfolie aanbrengen ook iets voor jouw bedrijf?”.
korte inhoud artikel:
Deze tropische zomer heeft het nut van isolerende beglazing weer eens aangetoond. Maar ook voor wat ouder glas zijn er kwalitatieve oplossingen mogelijk met behulp van folie. Het spectrum windowfilms is echter groter dan alleen warmtewerende glasfolies. Een interessante markt, ook voor signmakers, maar wel één die de nodige kennis en voorbereiding vergt.

Sign+ magazine 4 – juni 2018 – “Nieuwe foliemonteur snel op stoom krijgen”
korte inhoud artikel:
Vrijwel iedereen is op zoek naar goede vakkrachten. Maar de praktijk is weerbarstig. Als je nieuw personeel hebt gevonden, bijvoorbeeld aspirant-monteurs voor folie, hoe zorg je er dan voor dat hij of zij snel echt kan worden ingezet? Heel vaak zijn de (ervaren) collega’s zo druk met hun eigen werk dat er gewoon veel te weinig tijd is om de nieuwe mensen goed in te werken. In dit artikel bespreken we tips hoe nieuw foliemontage personeel snel en goed kan worden ingezet.

Sign+ Magazine 2 – maart 2018 – “Building business met Facadefilm”.
korte inhoud artikel:
Zelfklevende folie op een kozijn? Zo’n tien jaar geleden werd je nog argwanend aangekeken bij het idee. Maar inmiddels is het tij gekeerd. De vastgoedmarkt begint de voordelen van het gebruik van folie in de bouw te ontdekken. Met facadefilm restyle je een smoezelig vergeeld kunststof kozijn tot een strak modern zwart kozijn. Voordeel: geen droogtijd, goede garantie en last but not least, een glanzend strak en streeploos resultaat. Meer weten over deze interessante groeiende business?

Sign+ magazine 4 – december 2017 – Wrapit bijlage – “Verwarmen carwrapfolie is precisiewerk “
korte inhoud artikel:
Carwrapping zonder warmte is (nog) niet mogelijk. Daarom zit in de gereedschapskist van iedere carwrapper een heatgun of föhn. En sommigen carwrappers gebruiken infrarood heaters, een gasbranders, etc. Wanneer is het handig je heatgun te gebruiken? Hoe heet moet je je heatgun zetten? En welke gevaren heeft het als je je heatgun te snel inzet? Daar gaat dit artikel over.

Sign+ Magazine 6 – september 2017 – “Waarom laat die folie los?”.
korte inhoud artikel:
Folie onthechting is de nachtmerrie van iedere signmaker en carwrapper. Maar wat is nu de oorzaak van folie loslaatklachten? In veel bedrijven wordt met het vingertje gewezen. De verkoop zal waarschijnlijk zeggen dat het aan de montageafdeling ligt. De foliemonteurs wijzen naar de afdeling inkoop en verkoop: “Verkeerde (goedkope) folie, te veel tijdsdruk.” Wie heeft er nu gelijk? Dit artikel beschrijft de meest voorkomende oorzaken van folie onthechting.

Sign+ magazine 4 – juni 2017 – “Wanneer is schoon schoon genoeg “
korte inhoud artikel:
Er zal geen carwrapper zijn die niet eerst gaat schoonmaken en ontvetten voor hij/zij begint met folie aanbrengen. Toch is dit het gedeelte van een carwrapklus waar wel eens te gemakkelijk over wordt gedacht. Wanneer is schoon schoon genoeg? Een ondergrond kan er brandschoon uitzien, dit betekent echter niet dat ‘even een lap ontvetter er over heen halen’ voldoende is. Als folie loslaat na een carwrap is vaak de oorzaak: onjuist of onvoldoende ontvet. Hoe maak je een ondergrond geschikt voor een carwrap?

Eisma’s schildersblad 2 – februari 2017 – “Zelfklevende verf in de vastgoedmarkt”.
korte inhoud artikel:
Steeds meer kunststof of aluminium raamkozijnen en panelen worden ‘gewrapt’ met zelfklevende folie. Niet nieuw, maar de vastgoedmarkt lijkt er wel steeds meer voor open te staan. Een grote en lucratieve markt, want heel wat kantoorpanden met kunststof of aluminium kozijnen en panelen staan er wat verkleurd, verkrijt en verkalkt bij. Een ‘zelfklevende verflaag’ blijkt een mooie, snelle en kwalitatieve oplossing.

Sign+ magazine 2 – februari 2017 – “Natte versus droge applicatie”
korte inhoud artikel:
Zo’n 30 à 40 jaar geleden, toen de eerste beletteraars hun bedrijven begonnen, werd folie meestal nat gemonteerd. Zowel polyester als pvc folies. tegenwoordig is droge montage veelal de standaard. maar onder sommige omstandigheden biedt nat plakken nog steeds voordelen. Zeker als je werkt met (grote delen) dunne, snelhechtende folie is de waterspuit een goede oplossing. In dit artikel worden de voor- en nadelen besproken van diverse methodes.

Sign+ magazine 2 – december 2016 – “Boetseren met carwrapfolie”.
korte inhoud artikel:
Als je folie niet zou kunnen opspannen en uitrekken, konden er weinig carwraps worden uitgevoerd. De paradox is dat je hiermee ook spanning in de folie brengt, die je juist moet zien te vermijden. Door te ‘boetseren’ met de folie kun je toch nagenoeg spanningsloos een auto wrappen.

Sign+ magazine 10 – oktober 2016 – “Help! de folie laat los”
korte inhoud artikel:
Het wrappen van een voertuig is één ding, zorgen dat de folie ook na enige tijd nog zit als een huis, een ander. loslaatklachten kunnen meerdere oorzaken hebben. Vaak is het een combinatie van factoren. in dit artikel worden de belangrijkste oorzaken beknopt besproken. en nog belangrijker, hoe je ze kunt voorkomen.

Sign+ magazine 7 – juli 2016 – “Vloeiend snijden – snijdtechniek”.
korte inhoud artikel:
De komst van Knifeless tape en dergelijke lijkt voor sommige wrappers het ‘probleem’ van snijden van folie op de laklaag te hebben opgelost. Maar niet in alle situaties is vooraf te bepalen waar je gaat snijden. Het blijft daarom noodzakelijk goede snijtechnieken te beheersen. In dit artikel wordt diep in gegaan op snij technieken bij het carwrappen.

Sign+ magazine 6 – juni 2016 – “Verkoopgesprek, leuk of lastig?”
korte inhoud artikel:
Hoe zorg je dat de klant bij jou koopt? Hoe benader je nieuwe klanten? Hoe voer je een succesvol verkoopgesprek? Over verkooptechniek zijn boeken vol geschreven. En veel ondernemers vinden dit best een lastig onderdeel van hun business. In dit artikel enkele tips om verkoopgesprekken leuker en succesvoller te maken.

Sign+ magazine 3 – maart 2016 – “Kaarsrecht – stroken strak en recht monteren”.
korte inhoud artikel:
Stroken en en banen strak over een zijkant van een voertuig aanbrengen is nog niet zo simpel. Hoe dunner de folie en hoe smaller de strook, hoe meer techniek er aan te pas komt. In dit artikel wordt besproken hoe je “golvende” lijnen voorkomt en een baan strak monteert. Ook handig voor het monteren van stroken op kozijnen, ramen en borden!

Sign+ magazine 7 – oktober 2014 – “Renoveren met folie”
korte inhoud artikel:
Misschien is het jullie ook opgevallen? Ook in de bouwsector wordt langzaam maar zeker de overstap gemaakt naar folietoepassingen. En terecht, want folie heeft zich – naast traditioneel schilderwerk – inmiddels bewezen als een interessante én lucratieve nichemarkt. Zeker als het om renoveren gaat. In dit artikel informatie over Avery Dennison Facadefilm en Sikkens Dry-film MP wat wordt toegepast op kunststof en aluminium kozijnen.

Sign+ magazine – WRAPIT – december 2015 – “Foliehechting mede afhankelijk van de ondergrond”.
korte inhoud artikel:
Is elk oppervlak te beplakken? Op deze vraag weet vrijwel iedere signmaker direct het antwoord: Nee, niet elke ondergrond is geschikt voor bestickering. Althans, niet als je zeker wilt zijn van een kwalitatief eindresultaat. Een glad en vetvrij oppervlak is geen garantie voor hechting. Verschillen in oppervlakte energie en de soort lijmlaag zijn onder andere bepalende factoren. Hier is uiteraard nog veel meer over te vertellen.

Sign+ magazine – WRAPIT – december 2015 – “Nieuwe uitstraling hoofdkantoor Vitens”
korte inhoud artikel:
Na een grondige renovatie van het bestaande pand, opende waterbedrijf Vitens begin 2015 haar nieuwe hoofdkantoor in Zwolle. Het restylen van de buitenschil, waaronder veel aluminium delen, gebeurde dit najaar. De aannemer wees op de mogelijkheden van zelfklevende folie. In dit geval Sikkens Dryfilm MP. In totaal is meer dan 3.000 vierkante meter folie verwerkt. Een interessant artikel over een groot Facadefilm project.

Sign+ magazine 6 – september 2015 – “Old School carwrap”.
korte inhoud artikel:
Wie gewend is aan de moderne ‘vergevingsgezinde’ carwrapfolies, denkt waarschijnlijk niet meer aan de antieke folies van weleer. Toch is het nuttig kennis te nemen van beproefde methodes en uitontwikkelde montagetechnieken uit het ‘verleden’. Want wie van alle technieken op de hoogte is, kan tijd besparen en altijd de gewenste kwaliteit leveren.

Sign+ magazine 5 – juni 2015 – “Demontage is óók een vak”
korte inhoud artikel:
Leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders zijn blij met het bestaan van (wrap)folies, omdat de restwaarde van een auto in een courante kleur hoger is en de autolak tevens extra wordt beschermd. Maar die folie moet er ook weer een keer af. En dan blijkt dat demonteren van folie tevens een vak is. In dit artikel tips over het demonteren van folie.

Sign+ magazine 2 – maart 2015 – “Internet maakt de sign wereld transparanter”.
korte inhoud artikel:
Ok, dit is een artikel uit 2015. Ofwel, hoe hard gaat de digitale ontwikkeling! Wat in 2015 nieuws was is nu dagelijkse praktijk. Benieuwd hoe de sign wereld er uitzag in 2015? Lees dan dit artikel 🙂

Eisma’s Schilderblad – januari 2015 – “Renoveren met folie”
korte inhoud artikel:
Ook de bouwsector maakt de overstap naar zelfklevende folie. In dit artikel wordt besproken wat de mogelijkheden zijn bij het toepassen van Sikkens Dry-film en Avery Dennison facadefilm op kunststof en aluminium.

Sign+ – WRAPIT – december 2014 – “Succesvol wrappen vraagt om een systeem”.
korte inhoud artikel:
Een echte carwrap-professional herken je direct. Met schijnbaar gemak en vloeiende bewegingen rakelt hij in één keer de folie aan, maar achter deze nonchalante façade gaat een georganiseerd systeem schuil. Elke handeling is doelgericht en functioneel; efficiency en het leveren van kwaliteitswerk gaan hier hand in hand. In dit artikel worden tips gegeven hoe efficiënter te carwrappen.

Sign+ Magazine 5 – mei 2014 – “Help een groot project!”
korte inhoud artikel:
De meeste eigenaren van volwassen signondernemingen zijn ooit kleinschalig begonnen. Misschien als zzp’er op een zolderkamer of als collega’s in een compagnonschap. Wellicht geldt dit ook voor jou. Je voelde je in eerste instantie verantwoordelijk voor vrijwel alles. Voor het binnenhalen van werk, het calculeren, de planning en de kwaliteit. Maar hoe organiseer je die dingen als de zaak groter wordt?

Sign+ 2 – maart 2014 – “Foliegeheugen in de onzichtbare hoofdrol”.
korte inhoud artikel:
Als je folie niet zou kunnen uitrekken, konden er weinig carwraps worden uitgevoerd. Juist vanwege deze eigenschap kun je de folie als een tweede huid over de ondergrond leggen. Een carwrap wordt niet voor niks ook wel ‘paint replacement’ genoemd. Echter, al dat oprekken is niet zonder consequenties. De onzichtbare hoofdrol van het ‘foliegeheugen’. In dit artikel informatie over de eigenschappen van hetvormgeheugen van pvc-folie.

Sign+ WRAPIT special – december 2013 – “Yacht-wrapping, een interessante niche markt”
korte inhoud artikel:
De toepassingen voor het wrappen met zelfklevende folie zijn tegenwoordig grenzeloos. Carwraps zijn inmiddels al behoorlijk ingeburgerd en niemand kijkt meer verbaasd op van een gewrapte trein of een bestickerd vliegtuig. Een interessant marktterrein wat nog niet zo veel bekendheid geniet, is yachtwrapping; schepen waarvan de romp niet wordt geschilderd, maar beplakt met folie. Ook de interieurs van schepen kunnen gerapt worden met interieurfolie. Een nichemarkt met mogelijkheden!

Sign+ 3 – april 2013 – “Hé, snij je niet in de lak?”.
korte inhoud artikel:
Wellicht is het laatste dat je aan een leerling-foliemonteur overhandigt het mes. Zéker als er rechtstreeks op een kwetsbare ondergrond moet worden gesneden. Hoe voorkom je kostbare beschadigingen aan de ondergrond? Een nachtmerrie, waar niemand op zit te wachten. Zelfs geroutineerde foliemonteurs horen regelmatig de bezorgde vraag: “Hé snij je niet in de lak?” In dit artikel tips voor carwrappers hoe veilig te snijden en lakschade te voorkomen.

Sign+ 1 – januari 2013 – “Vergroot je kansen in 2013”
korte inhoud artikel:
Beetje te laat dit artikel. Kansen creëren in 2013 hebben we nu niet zoveel meer aan 🙂 Maar inmiddels wellicht toch ook weer interessant. Want in 2013 kropen we net uit de vorige crisis. En van het verleden kunnen we leren!

Sign+ 7 – oktober 2012 – “Rakeltechniek”.
korte inhoud artikel:
Iedereen die voor de eerste keer een stuk folie probeert te plakken, komt er achter dat daar toch wel wat vaardigheid voor nodig is. Montage op een plat vlak is vrij snel aan te leren, maar zodra je over glooiingen en welvingen gaat monteren, zul je jezelf toch echt wat ingewikkelde montagetechnieken moeten aanleren.
10 jaar oud bijna dit artikel, en nog steeds “goud’!

Sign+ 5 – juli 2012 – “Appcademy werkt merkonafhankelijk”
korte inhoud artikel:
Dit is voor ons een beetje nostalgie. In 2011 zijn we ons bedrijf Appcademy gestart. In het begin gaven we hoofdzakelijk incompany trainingen in de vakgebieden carwrapping, marketing, verkoop en projectaanpak. Niet veel later benaderde Wouter Mooij ons voor dit interview. En zo begon onze jarenlange samenwerking!